Tuesday, May 12, 2009

cabaran bermula..

bismillahirrahmanirrahim..

alhamdulillah..cabaran minggu exam baru je habis dilalui..sedang berdebar-debar menunggu keputusannya pula. Adakah akan berjaya pulang dengan segenggam impian berjaya dilaksanakan..ataupun memanjangkan tempoh impian tersebut dan mencapainya dalam masa yg terkemudian..ntahla..Allah jua Maha Mengetahui..dan kini saya serahkan segalanya kepada Dia untuk menentukan..doakan saya berjaya duhai sahabat..

hmm.. exam dah sudah, TITIAN'09 pun baru je tamat, dan kini saya berdepan dengan cabaran baru [baca: kelemahan lama yang masih tak dapat diatasi..]. MASA LAPANG. kesukaran saya menguruskannya sejak sekian lama memberi impak maksima kepada tahap iman di hati..sekarang ni pun dalam kepala tiada strategi khas yang terlakar maupun perancangan istimewa yang terbentuk supaya saya tidak lagi mengulangi kesilapan sama yang asyik berulang..blank. itu perkataan paling tepat kot.huhu. ataupun sebenarnya kepala saya berselirat dengan segala satu macam dan hati saya berat dengan pelbagai kerenah perasaan?? kemungkinan besar iya juga..haihhh..

keserabutan minda dan qalbu saya:

1) saya kene balik dan hati saya berat untuk membuat keputusan itu..sebabnya masih banyak lagi perkara yang perlukan kehadiran saya di sini..dengan barang-barang berkecah tidak berkemas tidak seperti manusia normal yang mahu berpindah [baca: malas sebenarnya nak keluarkan kotak..heh~].. dan hubungan hati saya dengan mereka yang rapat dengan saya di sini..sayunya nak meninggalkan anak-anak usrah yang dah diibaratkan seperti saudara kandung sendiri..dan takutnya saya dengan hakikat perpisahan ini bakal membuka ruang untuk saya merindui mereka..[ saya seorang yang sangat praktikal, dan bukannya seorang yang sappy-mappy jiwang felong habisan..-_-]..tapi mashirah, bukankah zaman sekarang bukannya seperti zaman air batu?? huhu..internet ada, post-paid celcom ada..kontek jela..apa susah sangat?? haila...nak seribu daya taknak seribu dalih, OK? huh.

2) saya baru sahaja melalui beberapa episod gila yang membahayakan hidup yang menyebabkan best friend saya memarahi saya [baca: saya kan adventurous tak kena masa dan tempat..heh~]..tapi sudah tentunya saya mempunyai alasan konkrit lagi kukuh (pada pendapat kepala otak saya) untuk saya membahayakan diri saya tersebut..huhu..dan seperti selalunya, selepas kena marah [ she usually will straight away get mad without even listen to my reasons yet~ tandanya die amat bimbangkan dan sayangkan saya, right dear?? ^_-], saya akan berkecil hati dan senyap or saya defend diri saya and then terus senyap..heh~ dan biasanya best friend saya tak sedar pun saya merajuk hati dengan dia sebab kena marah..haha..takpela..nanti-nanti rajuk saya dah habis, saya akan belanja dia makan sebab dia care tentang saya..[ sate kajang ye, na??hehe]

3) erm..saya seorang yang apabila saya marah kepada yang terdekat, saya akan menyimpannya rapat dalam hati dan tidak menunjukkan kepada sesiapa pun. cuba menyembunyikan demi nasib sebuah persahabatan. ukhuwwah to be specific. sesetengah orang yang teliti dan tajam daya pemerhatiannya mungkin akan dapat mengesan perubahan mood saya.. sesetengah yang lain pula sudah semestinya tidak kerana saya kebiasaannya cuba berlagak seperti biasa. tapi hakikat sebenarnya, saya derita menanggungnya di dalam dada..kerana kemarahan ataupun rasa kecil hati itu akan berdiam dalam hati untuk beberapa waktu sehinggalah masa merawatnya sembuh ataupun meninggalkan parut segar di situ. dan hati saya yang sakit ini akan memberi kesan kepada hubungan saya dengannya dalam episod kehidupan seterusnya..dan inilah masalahnya.. saya tak kan mampu berlagak seperti biasa kerana saya sukar menjadi seorang yang hipokrit, di luarnya nampak ok, di dalamnya, hanya Allah yang tau..dan seterusnya dia pula akan berkecil hati dengan saya kerana layanan saya yang "luar biasa" itu, dan saya pula akan digigit rasa serba salah..haha..kompleks nya lah sebuah perhubungan manusia..itulah kenapa salah satu sebabnya saya lebih suka bertindak dan bergerak sendiri tidak berteman dan dari mengharapkan pertolongan orang lain selain Allah..[macam bagus kan..tapi hakikatnya tidak, saya yang terseksa di sini..huhu]bole tak saya keluarkan statement: saya tidak bole berurusan dengan awak sehinggalah saya sembuh?? haha..macam lawak..

ok2..saya perlu stop virus ukhuwwah ni dari merebak. tindakan yang patut saya laksanakan yang pastinya ubat paling mujarab adalah muhasabah diri [baca: mungkin saya juga pernah melakukan kesilapan yang sama yang dia lakukan tapi kepada orang yang berbeza], mungkin Allah mahu saya betulkan diri di situ. kedua; istighfar, bukan ke nabi s.a.w ajar, kalo kite marah, kite kene banyak2 mintak ampun ke??[ mash, da tau tak nak ke amalkan??huhu]. ketiga; sudah semestinya berlapang dada dan memaafkan..[ bagi saya, yang ni macam susah..tapi saya rasa saya dah improve banyak berbanding zaman muda2 jahiliah dulu..huhu..credits to tarbiyyah yang diterima..]. ok2, saya cuba ok..

apa-apa pun, cabaran baru dalam kehidupan saya sudah bermula. phase of transition ke, or phase of adjustment to the new life ke ape ke, saya tak bole berenti bergerak, apatah lagi menjadikannya sebagai alasan..seperti mana yang telah saya lakukan sebelum2 ini..belajarlah mash, dari kesilapan..hidup zero alasan ok!!! kita kan pejuang yang berimpian besar untuk menakluk dunia dan menukarkannya menjadi paksi Islam..kenapa nak berhati kecil dalam menghadapi mehnah kehidupan?? bukankah berhati besar itu memaksimumkan ruang untuk potensi diri makin berkembang??.. go go chaiyo' k!!

note: saya dah mula rindukan cik zirah..[baca: dah takde geng nak diajak keluar makan time midnite..sedihhhh..] moga kamu senantiasa tenang dalam perlindungan dan petunjukNya..ameen..ohh, satu lagi, yang di atas tu no.2 dan no.3 adalah saling tidak berkaitan, kes kehidupan yang berbeza..huhu..

2 comments:

Anonymous said...

note: hehe..saye dh mule rindukan k.mash..ouch!!

SI PENGEMBARA JALANAN said...

ehh..zirraaahhhhh...miss kamu jugak...huhu...