Tuesday, April 12, 2011

ok..i'm back..

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah syukur padaNya untuk nafas yang masih berlalu di rengkung..untuk hidup yang masih seadanya begini.. Masih sehat dan kuat untuk membaiki langkah, masih waras dan tegar dalam menongkah arus badai dalam kehidupan.. Tuhan, terima kasih untuk hidup ini..

Serasa lama betul kan tak menulis panjang-panjang mencoret rasa hati, bercerita tentang keluh kisah hidup dan amal, dan tentang ceritera hati yang pelbagai.. Huhu..

Sebetulnya tempoh hibernasi kali ini sememangnya bersebab dan berkait rapat dengan hidup berkerjaya.ok, topik ini sangat membosankan, yela,semua orang busy dengan kerja masing2, tapi ada je masanya untuk perkara2 lain dalam hidup,kan? Kalo ada kemahuan, sememangnya kita akan mencari jalan untuk merealisasikan. Tapi tula, manusia yang lemah hanya akan kerap mencari alasan dan 1001 pertahanan untuk menutup kelemahan dirinya..ngaaa~ sayalah tu..huhu..

Ok, meh dengar cerita dan pengalaman kehidupan saya bermula dari bulan september 2010 tu, bulan yang bermulanya saya dah tak berapa ada kemahuan untuk menulis di blog..hehe.. Bulan september tu bermula lah pengalaman baru attach di salah satu kepakaran lain dalam bidang pergigian, iaitu Ortodontik. Kalo sape2 yang biasa dengar dan pernah go through rawatan dalam kepakaran ni mesti tau kan apa bende alah orto ni sebenarnya.heh~ ortodontik ni kalo nak lagi ringkas pemahaman, adalah bidang yang menawarkan rawatan braces. Gigi besi. Getah pengikat besi yang macam-macam warna macam pelangi tu. Dan macam-macam lagila skop rawatan die. Yang penting, nak betulkan alignment gigi, jadi lurus dan sekata, nampak cantik macam gigi celebriti.. Especially untuk mereka yang ada gigi berlapis-lapis ke, or terkehadapan or terkebelakang ke, mana2 la. Keyword nya adalah 'alignment'. Huhu. Sebenarnya kalau ikutkan bidang nilah antara bidang yang paling saya tak suka masa time belajar dulu. Mungkin sebab ada kaitan dengan fizik kot. Haha. Ada perasaan sedikit anti di situ kepada fizik yang tak bersalah. Yela, nak kena estimate bape banyak force nak apply kat gigi tu supaya dapat bergerak untuk duduk dalam satu alignment, pastu kene pilih jenis-jenis besi dan wire yang bersesuaian dengan kehendak..Heh~ kalo tak faham konsep, maka lost lah anda dalam merangka rawatan terbaik untuk pesakit anda.. Tapi kan, selepas hampir 3 minggu duk di situ, dan belajar banyak perkara, saya bole katakan bahawa saya tamat attachment di situ dengan tiada lagi perasaan anti mahupun tidak suka kepada bidang ortho tersebut. In fact, i found it more interesting than i've ever thought..ngaa~ tula, kan da kata, jangan benci sangat, nanti jatuh cinta..haha

Next. Bulan Oktober 2010, saya memulakan kembara di kepakaran pergigian yang berbentuk hospital-based, iaitu pergigian kanak-kanak dan seterusnya selepas itu kepakaran oral maxillofacial ( bahagian bedah muka) selama 6 bulan ( 2 bulan dental paediatrics, 4 bulan OMF) . Cuak, gementar, menakutkan semua ada duk bermain dalam fikiran.. saya jadi lebih alert, semua kerja nak buat kena tanya senior dan pembantu yang dah lama berpengalaman..huhu.. tapi bidang kanak-kanak ni, best jugak, bole jadi diri sendiri sebab bole main-main dengan budak-budak. Happy dikelilingi budak-budak kecik yang macam-macam ragam dan akalnya.. some more, kat sinilah hati saya banyak tersentuh dan menangis sendiri dalam hati. Kenapa?? Huhu.. sebenarnya bidang pergigian kanak-kanak ni, selain dari menerima pesakit yang sememangnya sukar dikawal dan langsung-langsung tidak mahu duduk di dental chair tu, kami juga menerima peakit kanak-kanak yang istimewa, seperti Down- syndrome, autistic, mental retardity dan sebagainya. I still remember seeing one Treacher-Collins syndrome patient with severe facial deformity that was being fully support by his still young siblings and parents. Anak-anak yang kecil itu langsung tidak kisah tentang rupa adik mereka yang begitu, dan masih sudi bermain dan menjaganya dengan baik seolah-olah si adik yang itulah satu-satunya adik kesayangan mereka. Oh,indahnya takdir Tuhan yang mencipta alam! Alangkah bijaknya ibubapa mereka dalam mendidik anak-anak supaya redha dan menerima ketentuan takdir Ilahi terhadap anak bongsu mereka..

Dan ada lagi satu kisah, ketika itu saya ditugaskan mengambil full history of patient yang baru je didaftarkan di department ini, dan patient tu direfer kepada kami kerana mempunyai masalah pergigian di samping masalah pertumbuhan mental yang agak lembap.. budak lelaki sekecil 8 tahun yang hanya ditemani datuk dan ayahnya itu, masih tidak mampu bercakap dengan sempurna, dan hanya banyak tersenyum ketika saya bertanyakan soalan kepadanya. Tidak langsung meragam tapi banyak melihat kepada datuknya seolah-olah mengharapkan datuknya yang menjawab soalan tersebut bagi pihaknya..dan soalan-soalan saya menemukan jawapan yang sangat menghibakan hati, anak itu masih lagi belum mampu makan menggunakan tangan dengan sempurna, kerana keupayaan jari jemarinya yang kecil itu terbatas berkait rapat dengan ketidaksempurnaan pertumbuhan mentalnya. Ketika makan lebih banyak nasi yang terkeluar berbanding yang masuk ke dalam mulutnya, namun dia langsung tidak kisah dan malu dengan pandangan kawan-kawan di sekelilingnya terutama ketika di kantin persekolahan..ayah dan datuknya pula, walaupun kedudukan kewangan mereka tidak kukuh, dan tidak punya kenderaan yang sempurna, namun masih sanggup meredah perjalanan jauh datang banyak kali ke hospital semata-mata mahukan rawatan yang sempurna buat anak kecil itu.. dan bila dilihat dari mata mereka, walau sebegitu nasib kehidupan yang ditempuh, namun mereka kelihatan sangat bahagia, sangat gembira, dan sangatlah redha dengan apa jua ketentuan Tuhan, tidak langsung berkeluh kesah dan merungut.. redha dalam erti kata sebenarnya..huhu..

Dan kerana itulah hati saya banyak tersentuh, dan saya menyedari bahawa walaupun kita manusia ini memandang suatu takdir itu dengan pandangan yang kelam, namun hakikatnya dunia ini masih indah, masih ada manusia yang walau sebegitu teruk pun nasibnya, namun tetap redha dan positif dalam menghadapi kelangsungan kehidupan.. sungguh, saya banyak belajar tentang erti kehidupan semasa attachment saya berlangsung selama 2 bulan di sini.. berjumpa dengan pelbagai jenis lapisan masyarakat, dan warna-warni kehidupan itu bertambah tanpa saya sedari..

Seterusnya awal bulan November, banjir pula yang melanda Kedah dan Perlis. Banjir yang lebih teruk berbanding banjir besar 5 tahun yang lepas. Sebuah pengalaman baru yang sememangnya tidak dapat dilupakan. Excited sebab tak pernah rasa pengalaman sebegini? Of courselah!! Bimbang tentang rumah yang tidak ketahuan nasibnya? Sedikit sahaja, sebab lebih banyak rasa excited!! Haha... Macam budak kecik yang baru dapat permainan baru!! Hihi..Hampir seminggu jugakla tak pergi kerja disebabkan terputus jalan perhubungan. Dan afterwards tu yang sebenarnya agak meruntun hati.. Alhamdulillah, rumah saya tidaklah berada dalam kategori yang terjejas teruk, tambah lagi duk sorang-sorang, barang pun takdelah banyak sangat, dan operasi pembersihan banyak dibantu oleh jiran tetangga juga..cik kiddy pun selamat lagi, takde kecederaan yang berkaitan. Alhamdulillah. Cuma, apabila dilihat kepada keadaan sebenar mereka yang terjejas teruk dalam krisis banjir ni, pembuangan barang-barang- perabot, sofa, buku-buku, katil tilam dan sebagainya di luar kediaman mereka, warna rumah yang telah bertukar rupa, dan keadaan masing-masing yang tertekan dan kesedihan, jiwa saya berkata sendirian, banyaknyalah yang Allah mahu tunjukkan dalam musibah yang melanda kali ini..


Ok2, cukup..heh~
sambung entry seterusnya la pulak ye..banyak sangat dah ni..huhu..

1 comment:

Merentas Horizon said...

SarahBasri like this.. keep on writting dude..

hehe ^^,