Friday, December 12, 2008

update..

dah lama tak update..

internet di rumah sangatla slow..tak leh nak buat ape2..*sigh*

anyway, da ada di um. alhamdulillah.. selamat hari raya 'eidul adha kepada semua.. tak terlambat ag kot nak ucap..eheh.. teringat kembali 3 tahun lepas, my dearest naqibah bawakkan dalam usrah tentang kisah nabi Ibrahim dan pengorbanannya, terkesan di hati sampai sekarang, walaupun diulang-ulang setiap tahun, hati masih tak bosan mendengarnya, tetap segar..mungkin cara my naqibah bercerita yang memang versatile, ataupun kisah ini sendiri yang sebenarnya sangat dekat di hati..berkait rapat dengan diri dan Sang Pencipta.. refleksi tentang di tahap manakah pengorbanan kita sekarang ni dalam mengejar redha Ilahi...

banyak perkara yang saya lakukan di rumah.. kesimpulannya cuti kali ni takla teruk sangat. Ada peningkatan.eheh. almost everyday kena keluar accompany ummi ( jadi driver tak bertauliah), selesaikan urusan bank la, bayar bil la, ke pasar beli ikan ayam sayur segala bagai, ke rumah datuk hantar makanan dan jenguk tanya khabar (plus tolong nenek masak nasi dagang..best!!) dan segala yang lain.. time mula-mula balik hari tu, hanya saya yang free timer duk rumah, plus kereta memang ada( kaki kanan ummi yang patah awal tahun ni dah ok, cuma tak bole bawak kereta sangat), jadinya memang up level jadi driver la..terasa la berguna jadi anak especially bab-bab menunaikan suruhan orang tua ni..eheh..sebelum ni sememangnya abah dan ummi tak berapa nak percaya dengan skil memandu saya (hanya kakak dan abang driver tetap famili..si athirah pun abah tak percaya jugak..haha) hanya kira-kira sebulan yang lepas je baru dapat approval..kira ok la tu kan..^_^..

selain tu, amad si budak kecik dah makin besar..selama ni apabila berlawan tumbuk ( praktis skil pertahanan diri) asyik saya je yang jadi juara, namun kali ini amad pula mengambil alih.. adeihh.. sakit2 badan, tapi sangatla bagus bagi saya yang dah berkarat skilnya..(praktis dalam hujan, sangatlah best!! ^_^) bertemu opponent yang lagi hebat akan menjadikan kita sedar kelemahan diri kita dan berusaha memperbaiki.. o la.. tapi rasanya after this, amad la yang akan selalu menang..ateh dah tua..eheh..

hujan di pantai timur, meraikan musim tengkujuh dan banjir..alhamdulillah, walaupun rumah di tepi sungai Terengganu yang besar, tapi air takdela naik sangat. cuma ada sehari je air naik di persekitaran halaman rumah, then bila hujan berhenti petang tu, air kembali surut mengikut arus sungai.. nasib baik tak melarat sampai 2-3 hari..alhamdulillah..tapi kali ni saya baru perasan perbezaan antara hujan di kampung tercinta berbanding hujan di KL tempat menimba ilmu.. hujan musim tengkujuh turun sepanjang hari selama berhari-hari namun sangat menyegarkan jiwa..hujan di KL dipenuhi dengan kilat sabung menyabung dan guruh berdentam dentum menggegarkan alam..perbezaan ketara yang dibawa angin monsun timur laut dan angin barat daya, walaupun hakikat hujan itu tetap sama sebagai air yang diturunkan ke bumi tanda rahmat Tuhan..

dan kini saya selamat berada di UM, berusaha melaksanakan tugasan sebagai pelajar dan hamba yang menggalas amanah..jiwa yang tenang kembali dari bercuti mula terasa bahang keserabutan.. tapi rasanya cuti kali ini cukup sudah untuk saya mengumpul semangat yang luntur dan mngubah kembali haluan diri.insyaAllah..doakan saya..!!

Fighhhtttoooo o!!!




1 comment:

Anonymous said...

ohho~ padanla tnye sy bila nk memandu kat rumah..rupenye die jd driver kt rumah lak.. kak shira nk dpt keprcyaan ummi akak brp lama? myb sy pun prlu menunggu ms selama itu sblm dpt pegang keta tu lg.. (tggu ada keta snirik lu kut) wah..~ bgus sudah dpt 'semangat yg hilg' di kg.. sy azam sem bru mgkn nk betegas sket kut dgn apa pndgn sy..xmau lg trlalu ber'setuju' atau 'terpulang' hehe..ingtkan sy utk lebih bertegas selepas ini..SARAH..