Tuesday, May 4, 2010

matlamat jangka panjang-pendek??

Bismillahirrahmanirrahim..

perasan tak sekarang ni masa makin cepat berjalan? perasan tak sekarang ni dah bulan bape? ikut kalendar Hijri pula?

ye, sekarang ni dah Jamadil Awal..

Rejab hanya berbaki sebulan lebih je lagi nak menjenguk kita..

pastu Sya'ban..

pastu Ramadhan!! yeay!!

dah bersedia kah wahai diri untuk menghadapi bulan-bulan mulia ni? bulan melipatgandakan amalan dan mencari bekal untuk tahun seterusnya..bulan menambah pahala dan mengkoreksi diri tentang perjalanan yang telah berlalu, bermula berlabuhnya tirai Ramadhan yang lepas hingga ke saat hati masih waras ketika ini.. bulan memartabatkan diri sendiri menjadi manusia hamba yang lebih baik..da ready ke? badan dah ringan kah dalam melazimkan amal-amal sunat yang menjadi benteng dalam melawan nafsu?

beb, kalo tak selalu buat, ingat senang ke nak jadi 'tetap' buat time bulan-bulan hebat tu nanti? kate bulan tu sebagai bulan pengumpul bekal...kalo dah time tu pun x jalan jugak usaha, nanti-nanti for the rest of life ape citenye??ape kate kita start praktis gerak gempur dari sekarang, so, nanti lagi ringan diri kita nak beramal, kan?? jom..

so, aim seorang makcik ini:

1) tingkatkan bilangan hari berpuasa sunat dalam sebulan, so nanti bole banyak hari puasa sunat dalam bulan Rejab dan Sya'ban, dan dah tak rasa beza apa-apa dah time Ramadhan nanti..nak-nak bila dah bekerja ni, sila lawan perasaan takut tak larat tu ye!!

2) khatamkan bacaan Quran yang berlangsung sekarang secepat yang mungkin,  so nanti bole start fresh bile Ramadhan dan bole khatam lagi sekali..dengan makna sekali ye..insyaAllah..

3) qiyamullail: sekarang ni kene mula upgrade kuantiti dan kualiti..mahu terus meningkat lagi..

4) sedekah: mau rajin-rajinkan diri berkorban duit dan tenaga..ni pun kene belajar menghulur dalam prinsip yang betul; tidak kedekut dan tidak berlebihan dan cara yang benar juga kene diambil kira..huhu..

5) ibadah sunat yang lain: pun kene amek kira jugak..pendek kata, segala yang bole mendekatkan diri dengan Tuhan la..tak kisahla secara yang melibatkan hanya diri sendiri mahupun orang lain juga..yang penting, jadi lagi baik dalam segala aspek, ye..

mahu istiqamah (tetap dan berterusan), kenelah mujahadah (berjuang sedaya upaya)..kalo tak, selama-lamanya lah hari ini akan menjadi seakan-akan sama seperti hari semalam, statik tiada peningkatan, atau lebih memburukkan, menjadi lebih berganda kesilapannya.. jikalau begitu, pengakhirannya di saat-saat berjumpa Izrail tu, keadaan kita bagaimana ya?? hurrmm...sila la fikir-fikirkan sendiri..

* yang ditilik dan dinilai Tuhanmu itu adalah usaha. jika sekarang ni yang malas berusaha tu adalah kita, mau dibuat apa lagi ya di atas muka bumi permai ini??

No comments: