Friday, October 2, 2009

Pasca Ramadhan..

Bismillahirrahmanirrahim..

Syukur Alhamdulillah, masih lagi diri ini dikurniakan kekuatan untuk berhidup, disuluh jalan yang kelam ini dengan cerah cahaya yang mendamaikan, dan ditetapkan hati dalam kesabaran untuk mengejar impian dan maksud kehidupan… berlalunya sang kasih Ramadhan yang menjadi saksi kepada segenap usaha amal dan kesungguhan, disulami titik-titik noda hitam kelam penanda sisa-sisa jahiliah yang masih bersarang di jiwa, membawa saya kepada suatu komplikasi tanda tanya yang memberat di jiwa bersama saban hari yang berlalu..saya keliru yang amat.. [ohh, ye? atau petanda dan penunjuk jalan kebenaran sudah terang lagi bersuluh di depan mata, cuma hati yang masih teragak untuk memilih dan melangkah maju penuh gagah??].. lemahnya diri. I keep asking myself, for the next 11 months, would my amal still be the same as in the precious Ramadhan, or would it be decreased sampai hati pun tak terkesan apa-apa?? Sebab yang paling menyakitkan untuk dihadapi dalam sebuah perjuangan dan perjalanan panjang adalah kegagalan diri itu sendiri dalam bertahan atau melangkah. Bertahan dalam beristiqamah dalam beramal, ataupun melangkah dalam melakukan perubahan sebuah keburukan kepada kebaikan. Saya sangat takut dengan sebuah kegagalan, sampai kadang-kadang attitude berubah kepada mode ”let it be”. Tak mo gerak walau seinci, as in membiarkan diri dalam kegelapan semata-mata takut mencuba. Pengecut. Sedangkan hakikat sebenar kehidupan manusia telah dilukis dengan nyata oleh Tuhan, kegagalan itu berfungsi sebagai penguat jiwa untuk semakin maju dalam melangkah, semakin tetap berteguh hati dalam mengejar matlamat dan impian. Aduhhh..penat berperang dengan jiwa kelam supaya makin positif memandang kehidupan ini dalam aspek yang diingini Tuhan, bukannya ikut hati pergi mati, kerana hikmah sesuatu ujian itu hanya dapat dirasai sekiranya pintu hati dibuka luas-luas..indahnya kasih Dia walaupun hambaNya dipenuhi dosa sebesar dan seberat langit dan bumi..

Keep moving on. Bear in mind, at the end, Dia hanya akan mengira usaha, bukannya hasil yang dapat dicapai. Hidayah milikNya pun kalau kita nak, kita yang kena berusaha mendapatkannya, dan berusaha untuk kekal di dalamnya.

* Raya tahun ini = makin matang dalam memikul tanggungjawab [oh ye?..heh..] even tho perangai lama malas buat keje and malas jumpa orang tu masih ada dalam diri.hehe. [ yang matangnya hanya dalam attitude ketika berhadapan dengan setiap keadaan kot.haha]


* Raya tahun ini = suke sebab mostly banyak bende dibuat bersama dengan kakak dan adik perempuan. [dulu masa kecik-kecik selalu gaduh, tak rapat langsung..heh.. perempuan.. *rolling eyes* ]. Keluar shopping sama-sama, kene mengadap puan besar tolong jadi assistant chef sama-sama, jadi penyambut dan pelayan tetamu kat rumah tuan lagi besar si ketua keluarga pun sama-sama, cari mee rebus nostalgia kat tengah bandar historical Kuala Terengganu pun sekepala sama-sama..hehe.. best. Dah lama tak dapat peluang macam ni..seronok amat. Alhamdulillah.


* Duit raya = still dapat lagi sikit-sikit, dari close relatives, tapi tahun ni saya punye almost sume bagi kat adik-adik bertuah 2 orang tu. Even malu kot nak terima duit raya, sebab bajet diri sendiri dah besar. Haha.

No comments: