Monday, January 4, 2010

confused and..??

bismillahirrahmanirrahim..

alhamdulillah, masih bernyawa untuk mensyukuri ni'mat Tuhan..masih lagi hati ini kedapatan sinar cahaya untuk menerangi jalan hidup yang suram..terima kasih duhai Tuhan untuk kasihMu yang tidak kunjung padam..

melewati hari demi hari penuh cabaran, terasa hidup dan saya makin kalah.. mengetahui dan seterusnya mengambil tindakan membetulkannya pula pastilah dua perkara yang sangat distinctive, berbeza bumi dan langit namun sangat berkait rapat di antaranya..  saya teramat rindukan mereka dan persekitaran di sana, bumi Kuala Lumpur atau spesifiknya UM yang penuh cabaran namun bersama dengannya kekuatan untuk mengharungi cabaran itu satu demi satu.. saya bimbangkan mereka yang saya sayangi, mampukah mereka melalui kesukaran demi kepayahan itu tanpa saya untuk bergaduh dengannya mengurangkan beban hidup yang menekan jiwa.. dan saya rindu untuk melalui hujung minggu penuh hectic, memaksa diri melangkaui sempadan kebolehan dan daya ketahanan diri sendiri.. menunggu-nunggu di setiap minggu akan mutiara kata yang hadir membasahkan jiwa kering kontang yang perlukan lapisan iman baru di hati..hidup tanpa sebarang paksaan dan penuh anticipation tentang next move..huhu.. betulla pepatah dulu kala cakap: you'll never miss the water till the well runs dry..heh~

namun di sini, keadaan yang berbeza ini hakikatnya bukan alasan untuk saya mendiamkan diri dan menjadi passive sehingga ke dalam tanah..cabaran hidup sememangnya berbeza, dan pendekatan untuk mengatasinya juga harus berbeza..bukan seperti dahulu yang ikut suka hati tanggung sendiri la akibatnya.. sekarang ini segalanya harus penuh berhemah dan teliti.. ada hati perlu dijaga, dan ada kiraan amal ketat yang mengiringi setiap langkah yang diambil tanpa sebarang fikir dan rasa itu...namun besertanya pahala menggunung tinggi kerana menggembirakan hati mereka...dan kewarasan yang menjelma kadang-kadang menghadirkan rasa kekeliruan yang bukan sedikit..betulkah? atau  salahkah saya kalau kali ini...kali ini sahaja saya  mementingkan diri sendiri... mengejar impian memantapkan diri sendiri kerana bekal di dada masih kurang... kerana hakikatnya sayalah yang tidak punya kekuatan berhadapan dengan mereka dengan amanah yang tergalas di bahu dilaksanakan sepenuhnya... pengecut yang melarikan diri..itukah saya?? huhu..

rindukan mereka yang jauh di sana kerana eratnya ukhuwwah bertaut di hati, dan leganya perasaan kerana menyenangkan hati mereka di sini adalah dua perkara yang berbeza, namun punya signifikan yang tersendiri..  saya hanya mahu laksanakan segalanya mengikut apa yang terdaya..

4 comments:

zirah said...

salam, k.mash!
saye rindukn kamu..
sorry saye agak busy..nnt saye email ye..
quoting fr u:
"saya bimbangkan mereka yang saya sayangi, mampukah mereka melalui kesukaran demi kepayahan itu tanpa saya untuk bergaduh dengannya mengurangkan beban hidup yang menekan jiwa.."
huhu..sedang cube lalui hari2 mendtgkan dgn penuh kesabarn..missing u so much!

SI PENGEMBARA JALANAN said...

hehe.. hopefully by the time kamu grad, kamu dh membesar dengan hebat menjadi org yg makin mature dan kuat..hehe.. take care ye makcik!!! jgn stress2!!

Anesa Mohd Yusof said...

salam mash..miss me?ngee~

SI PENGEMBARA JALANAN said...

eiii...nisa!!!!!!!!!! ngee... yup..definitely missing u guys there...cmne hidup?