Monday, June 28, 2010

bahagia itu letaknya di hati : episod 2 @ end..

ok2..sambungannye..

Esok paginya, usai breakfast di umah Sarah, terus gerak ke Kompleks Tabung Haji. Sempatla menyaksikan the solemnization ceremony of Miha dan pasangannya..dan menunggu dengan penuh sabar sampai ke jam 4 petang selepas itu! Huhu..kenduri kawen paling lama la ni pernah dihadiri. Tapi yang sangat puas hatinya, bole jumpa dengan ramai mereka-mereka yang sangat saya rindui. Best banget!! K’tik, mak cik Chom, K’ maria dan Dr. E [plus anesa dan imran.huhu..comelnye kamu!], makcik pakcik hebat,plus sahabat-sahabat seperjuangan dahulu kala..alhamdulillah..syukur kepadaNya yang mengurniakan peluang ini kepada saya..then, dan-dan tu jugak decide dengan si Asmaa’ untuk terus gerak pulang ke utara pada petang itu juga. Huhu. Nasib baikla mata ni cerah je sepanjang perjalanan,dan selamat sampai ke Penang jam 10 malam. Kalau nak diikutkan hati yang selalu suka sangat buat keje-keje berisiko dan dalam kategori keje gila, nak je saya teruskan perjalanan ke Jitra yang hanya berbaki 1 jam sehaja lagi. Yela, da alang-alang kan. Dalam hati: kot kalo umi tau ni, memang abesla. Dala sorang-sorang, lewat malam pulak tu. Tapi bila ditimbang tara bahawa Dr Retno yang menjaga kucing saya sepanjang ketiadaan saya tu mungkin dah tido, dan saya mungkin tak dapat amek cik Kiddy di tengah malam sebegitu, makanya berehatla saya di Seberang Jaya. [ pertimbangan saya dalam buat keputusan penting sebegitu hanyalah bersandarkan kepada seekor anak kucing kesayangan, bukannya sebab sayangkan diri sendiri ke ape..haihh..cik Mash yang sangatla tak centre otak die..haha]. dan pagi Ahadnya, seawal 830 pagi dah terpacak di depan umah Dr Retno untuk mengambil encik kucing tesebut.huhu. dan seterusnya balik terus berehat kat rumah sebab tak nak jumpa orang di klinik.hehe.

Ok. Kisah pengembaraan tamat. Tapi analisisnya baru bermula.heh~

Baiklah, kalau diikutkan ni kali pertama saya drive jauh-jauh dalam episode pengembaraan kehidupan saya. Selama ni, restriction dari abah dan umi sangatlah ketat sebab dipercayai skil saya masih di tahap ketidakmatangan berbahaya. Nano bak kata orang Terengganu. Ni pun dapat kebenaran sebab dah puas bertekak dengan mereka, dan the fact yang saya sememangnya dah tercampak jauh berseorangan ke utara bumi Malaysia ni sememangnya memerlukan saya berdikari sendiri melengkapkan skil yang masih tak perfect tu, saya gunakan dengan sepenuhnya untuk memujuk umi dan abah. Yela, kakak dan abang saya kan ke sikit nye terer sebab dilatih sendiri oleh abah, manakala saya yang tak sempat dimonitor sendiri oleh abah memangla susah sedikit nak dapat kepercayaan beliau.heh~ dan Alhamdulillah, everything was fine, pergi dan balik dan cik Asmaa’ pun takde la komplen ape2 . haha.

Ok, pengembaraan saya di KL tu pula, mencatat pelbagai kesan di hati. It was like Allah knows how much I missed my old hectic-but-happy life there, and He gave me chances to go to almost all the places that I used to be before. Huhu. Jalan ke UPM, NPE highway, area PJ, tadika LA, Kelana Jaya, Desa petaling, Hentian Putra. Tu yang sampai sesat dan tersalah masuk ke Federal Highway tu. Heh~ segalanya penuh hikmah tersembunyi. Seolah-olah saya melalui kembali kenangan saya di sana, dan mengingati kembali bagaimana saya dahulu, dan Allah menyuruh saya bandingkan dengan keadaan saya sekarang. Saya yang dulu itu begitu, dan saya yang sekarang ini begini. Semacamnya Allah menyuruh saya mengolah kembali semangat dulu yang membara, dan menggunakannya kembali dalam kehidupan sekarang supaya saya tak terbabas masuk ke jalan yang tak sepatutnya.

Dan lagi, dengan pertemuan penuh hikmah dengan sahabat-sahabat seperjuangan, hati saya tak putus-putus berbisik sendiri, inilah, tingkah dan gelagat merekalah yang saya duk rasa kehilangannya sepanjang berada di Jitra, dunia baru itu. Gelak ketawa dan follow up perkembangan diri masing-masing, bagi semangat sesame sendiri, ditambah dengan pertemuan dengan naqibah lama lagi dan ditembak dibasuh berulang kali oleh mereka dalam tempoh masa tak sampai setengah jam pun detik pertemuan itu berlangsung, segalanya membekas di hati saya. Ye, saya masih lagi berusrah dan membawa usrah di sini, tapi hati tetap terasa ade sesuatu yang hilang. Jiwa saya tak cukup kuat untuk berhadapan dengan mehnah ragam manusia di sini, dan of course la tindakan yang sinonim dengan saya adalah lari dari kenyataan.heh~

Hakikatnya ukhuwah di hati bersama dengan mereka mengikat hati saya dalam simpulan yang penuh dengan rahmat dari Tuhan. Dulu kuatnya saya kerana mereka-mereka yang lain sentiasa ada untuk menyokong rebah saya dan bangunnya saya kembali. Bertautnya ukhuwah itu sehinggakan saat bahagia sang sahabat pun tempiasnya terasa ke dalam hati saya..oh dulu, hati saya sangatlah kaku tak berperasaan. Saya tak reti kot nak berperasaan gembira or sedih sangat jikalau keadaan sekitar saya gembira ataupun sedih, terutamanya berkaitan dengan kawan-kawan. Hanya rasa biasa-biasa sahaja. Bukannya ade rasa dengki or bende-bende yang negative, its just that saya sememangnya tak berperasaan. Haha. Saya cuma perasan yang hati saya sudah mula sedikit berperasaan bila saya mula menyertai tarbiyah, bersahabat dengan sahabat dan teman hanyalah kerana Allah. Yang paling jelas ketaranya time kenduri kawen cik puan Ana bulan 12 hari tu, bila mana hati saya tak berhenti-henti berdetik gembira disebabkan dia gembira.huhu. dan time Miha ni pun sama. Macam rasa syukur dan gembira tu radiated into my heart,berkembang menyinari hati. Ok, mungkinlah bagi sesetengah orang akan cakap hiperbola dan exaggerate bagai la saya ni ni, tapi hakikatnya, inilah yang saya rasa, sebab bagi orang kaku tak berperasaan ni, ini sudah dikira improvement bagus la ni. Ingat best ke tak berperasaan? Bende sepatutnye hepi tak rase hepi, sepatutnya sedih muke sardin je, kalo sedih pun tak leh nangis sebab terasa kaku.huh.

Ape-apepun, pengembaraan kali ini benar-benar mencapai tujuan asal. Mencari semangat yang hilang, dan seterusnya mengumpul kembali kekuatan untuk bergerak dan berkerja dengan penuh bersungguh, saya harap saya mampu menjadi saya yang lebih baik berbanding sebelum ini. Masih banyak ruang dan peluang yang perlu saya terokai, dan segala-galanya perlu disempurnakan sebaik mungkin supaya ada bekal untuk perjalanan saya seterusnya di alam yang lebih abadi.. may He bless..

To Samihah dan Khairul:

"Bahagia itu bukannya sepertimana yang orang nampak, tapi sebagaimana yang kita rasa.. "[quoted from k’su dari buku Jaja dan Din.]

"Bahagia itu letaknya di hati. Kalo hati dah penuh bersinar dengan rasa itu, biaq pi la dengan pandangan mereka yang lain yang tidak mengerti rasa di hati.".[ kata saya yang tengah berbahagia..heh~]

moga bahagia kalian dilimpahkanNya di sepanjang perjalanan hingga ke syurga..

* pengembaraan seterusnya yang masih pending: ke Kelantan bertemu dengan mereka yang juga sangat dekat di hati: cik puan Ana yang bakal bertukar status, cik Zirahh yang statusnya sama dengan saya--> struggling and surviving, dan cik aNesa yang hebat bole ulang alik everyday p keje dengan perjalanan selama 1 jam lebih [pegi dan balik].  oh, rindu juge untuk sahabat baik di SMSD: cik Noly di Kemaman, cik Eida yang dah bergelar Dr, dan Mok Nik yang jauh ke Johor tercampaknya. huhu, bilenye saya akan dapat peluang berjumpa kamu??

5 comments:

zirahh said...

Slm k.mash!!
heh~jauh perjlnn..tp, x terkejut pn..sbbnye kamu mmg seorg yg main redah n suke gamble amek risiko je..huhu..biler lah saye ni nk jd brani mcm kamu??..huhu..
eh, btw, namer sayer ade double H pulak..hehe..n status mmg pun "still surviving"...dun worry hati belum bernanah..huhu..
ps : saye rindu kamu..!

Merentas Horizon said...

Sarah Basri like this! ^_____^

Bintu Aizuddin said...

k.shira,
dpt bygkn perasaan akk & cara akk bercerita(if scr face 2 face) bile kt bace entri ni.

sedih sangat2 xdpt dtg akad nikah & kenduri mha. Demam yg baru nak kebah aritu, & di halang drpd berjalan2.

sedih jgak xdpt jumpe akk..tp dpt bc entri akk yg seronok ni pun kt senang hati.

insyaAllah bila2 kt bertemu lagi.

SI PENGEMBARA JALANAN said...

zirahh: nak jadi berani, xyah tanya bile..buat je..hehe..lagi satu, memangla hati kamu belum bernanah, diimbang dgn rasa bahagia sbb ade nenek yang tunaikan sgala permintaan kan.. harapnye bertambahla berat badan kamu..heh~ saya rindu kamu juge!!!!

sarah: tq..(^_-)

asiyah: hehe..da lame da tak tulis kat sini..huhu..tu yang merapik je bercerita.. erm, tula, ingatkn dapat la jumpa kamu, tp xde rezeki kan..insyaAllah konvo kita nanti kite jumpe k..jaga kesihatan elok2..take care..

SaMihaH said...

akak..

terima kasih atas kata2 itu.. [teringat lak tangisan malam sebelum nikah, sayu.. heh]

alhamdulillah, saya bahagia~ hehee

terus doakan saya.. perjalanannya x mudah, tp insyaAllah akan berusaha yg terbaik..

jemput dtg lg ke PJ.. :)

salam penuh kasih sayang lillahi ta'ala,
-zaujah Khairul-