Friday, January 29, 2010

meow...meow..



Kucing si Athirah tu dah boleh berjalan semula.. Alhamdulillah. Dah boleh berlari dah pun [ walau dulu nampak macam tempang dan tulang kaki belakang dia macam terkeluar..heh~], siap dengan panjat-panjat segala benda yang bole dipanjat dalam rumah ni.. dengan ragamnya yang sentiasa mahu keluar rumah dan bermain di luar setiap kali kami buka pintu, [ dia bole kenal tingkah orang yang mahu keluar, siap bole pecut 100m tu, dari ruang dapur ke depan pintu semata-mata nak kejar peluang untuk outing juge..huhu].. life will always be colourful dengan adanya makhluk penyeri hidup ni..


few weeks age

Teringat sewaktu Athirah bertanyakan pendapat saya dahulu semasa proses menimbang tara mahu membela anak kucing yang dijumpai kawannya terbiar di dalam longkang ini ataupun tidak, saya meng’ia’kan sahaja, sebab antara consideration yang kami fikirkan bersama, apabila si Athirah ni dah makin sibuk dengan kuliah dan hospitalnya, makanya yang akan mengambil alih menjaga kucing ini would be me jugak.. hati mana yang tak mahu, ya dak?? Sebab kucing sejak azali lagi merupakan salah satu faktor yang mampu menghilangkan stress saya dalam kehidupan. Dan agaknya menjadikan saya lebih bertanggungjawab kot. Ke makin lari dari realiti kehidupan dan tanggungjawab lagi besar? Heh~ mungkin juge.. uhuhu..


It was like taking care of a very young child.. bagi makan bile die lapo, playing with him everyday kalo tak nanti die merajuk, bawak die main-main kat luar, mandikan die bile die dah bau busuk, managing his panggilan alam segala benda..haha.. fun bagi saya yang dah lama tak dapat nak hidup properly dengan kucing sebagai binatang peliharaan kesayangan.. even my ummi pun dah lekat habis dengan kucing ni, tolong belikan makanan dan pasir die segala, tanpa merungut apa-apa. Kind of peneman hidup kot si ekor kontot ni..hehe..


Bila diingatkan kembali, 2-3 bulan lepas kucing ni langsung tak dapat berjalan, hanya duk melepek sahaja tak leh gerak ke mana-mana, bahana dia terjatuh teruk dan cederakan tulang belakang plus kaki belakang sekali. Sangat kasihan bile tengok nasib kucing cacat ni..tapi walaupun tak leh gerak, stil bole main dengan orang, stil kaki yang bole gerak tu aktif main-main dengan barang-barang keliling die. Dan saya yang sangatla rasa hopeless sebab the last choice yang kami ada hanyalah bawak die ke vet untuk dimatikan [ after considering surgery segala bagai], hanya mampu berdoa dengan penuh harapan, walau masa tu tak tau Allah akan perkenankan ke tak supaya disembuhkan. Sebab rasa janggal pula bile hajat yang kita pertaruhkan kepadaNya supaya disempurnakan adalah berkaitan dengan seekor binatang, yang masa tu baru jugaklah dibela Athirah.. saya pun tak rasa saya sayangkan budak kecik tu sangat pada masa itu, tapi atas dasar kasihan tetaplah mahu berusaha juga kan, walau hanya dengan berdoa. Tapi Allah tak makbulkan terus time tu, dan hati saya mula berkata-kata sendiri, mungkin dah nasib kucing ni kot sampai die mati tak leh jalan, takpela, bela jela sampai la ajal die sampai.heh~

time tak leh jalan

Nak dijadikan cerita, Athirah yang bercuti panjang terpaksalah bawak balik kucing ni ke Terengganu.. dan di sini, ummi mula urut kaki kucing yang sakit ni hampir tiap-tiap hari, dan dia mula tunjukkan tanda-tanda positif, berjalan berdengkot-dengkot, perlahan-lahan, then ada sekali tu jatuh kerusi, tak leh jalan lagi sekali, then urut lagi.. plus dengan bawak die keluar rumah, biar je kejap, die cari daun-daun yang bole die makan dan sembuhkan die dan sekarang, dah siap bole berlari lagi!! Saat ini die jalan pun dah tak nampak pelik sangat, tanpa kaki terkeluar ke apa, looks like normal as other cats here. Dan hati saya teringat kembali, rupanya Allah makbulkan doa saya yang dahulu itu, yang saya pun dah terlupa tentangnya, dan yang saya rasa mungkin Allah tak makbulkan di dunia ini, mungkin akan digantikan dengan yang lebih baik ke ape ke..huhu…syukur segala puji buatNya, benarlah.. segala apa yang terjadi ada rahsia yang hanya bila Dia izinkan sahaja akan tersingkaplah rahsia itu buat kita.. dan benarlah, kekuasaan Allah melangkaui segala apa yang kita fikirkan, dan telah disusun segala sesuatu itu begitu cantik sekali aturannya supaya hambaNya mengambil pengiktibaran darinya..yela, sekarang ni die dah ada halaman luas untuk bermain dan berkejaran dengan cik kumbang dan rerama dan ada caretaker sepenuh masa untuk menjaga kebajikan die, berbanding dahulu dengan si Athirah yang busy dengan kelas plus dengan asramanya yang di tingkat 4, langsung takde life untuk kucing ni hidup bahagia..huhu..

makanya wahai manusia, nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan???


** semalam ke rumah k'yat, naqibah di sini, kucing siam belaannya sangatla comel dan gemuk!!! k'yat gtau kami dia dah anggap macam another kid for her pulak kucing tu..heh~ aim untuk menggemukkan kucing saya bermula!!

2 comments:

Anesa Mohd Yusof said...

rindu kucing tuh n alhmdllah da ok..ape name die ek mash?potek ek? hahah kelakar gmbr y die pose time sakit tu;p

SI PENGEMBARA JALANAN said...

heh~ nisa, kucing tu dah makin gemuk!!!!!!!!! asyik mintak makan je..huhu... mash dh tukar nama die, kan sekarang ni dh jd kucing mash..haha..panggil meow2 je..heh~