Thursday, January 8, 2009

fokus..

kelas dah kembali bermula..semester terakhir di UM..insyaAllah..( walaupun hati macam tak bape yakin je, tapi semangat tetap kene kuat untuk menyempurnakan apa yang telah dimulakan sejak sekian lama...chaiyok2!!) fighto oo!!

tahun hijri dan tahun masihi, dua-dua sistem hari dan tahun ini telah memasuki lembaran baru beberapa hari yang lepas.. persoalan yang tak bape nak dijawab adalah tentang azam tahun baru.. apekah azam saya?? errrr.. tak tau?? eheh.. bole tak saya nak jawab macam ni; "menyudahkan azam yang tak sudah dari tahun lepas.." tapi kan, tu macam gaya saya tak buat lagi muhasabah tentang tahun lepas je tu..which is very the very la true..i didn't.. yet...sebab kepala saya dipenuhi dengan mende lain yang mencelarukan minda dan perasaan..saya kabur dengan tarikh dan masa, sampaikan kat klinik tiap-tiap hari saya kene tanya nurse hari ni bape hari bulan..aha..bahaya sungguh..ingat hari tanpa hari bulannya..kronik sungguuh kecelaruan mindaku.. ;) erm,berbalik kepada persoalan asal,kenapa tak muhasabah lagi? kenapa tunda dan tangguh? uhhuu..sebab saya tengah tumpu mende lain..( bole terima ke jawapan ni??err..) eheh.. salah.. jawapan sebenarnya adalah kerana attitude saya ataupun dalam erti kata lain cara saya berfikir . tidak mementingkan saya untuk muhasabah pabila tiba tarikh2 besar or penting pada pandangan orang lain..saya berfikir dan telah menetapkan fokus, matlamat dan usaha saya pada perkara yang saya kira perlu bagi saya dalam usaha saya menjadi hambaNya yang berjaya..tak kisahla dalam pelajaran ke, kehidupan ke, amanah dan tugas dan lain-lain.. dan dalam pada itu, saya juga telah menetapkan check point dan kayu ukur bagi setiap apa yang saya dah tetapkan.. makanya, jika sudah sampai masanya seperti apa yang saya rancangkan, time tula perlunya muhasabah besar dalam mengenalpasti setakat mana perjalanan matlamat saya..tak berkait la kot dengan orang lainnya masa dan tarikh, ataupun tahun baru tahun lama..dan saya juga diajar untuk sentiasa merefleks diri dan keadaan saya tanpa perlu bergantung pada tarikh-tarikh tertentu..so, nak berazam baru atau lama ke, atau lain-lain yang berkaitan dan tak berkaitan tu, adalah bergantung pada keadaan diri masing-masing..dan bagi mereka apa yang mereka usahakan..so true..

so, kesimpulannya, walk your plan.. anda adalah apa yang anda usahakan.. sama juga konsepnya kalo nak di apply dalam kehidupan kita sebagai hamba.. kedudukan kita di dunia abadi sebelah sana yang tinggal tak bape lama je lagi tu adalah berdasarkan apa yang telah anda usahakan di dunia sebelah sini..nak kene azab seksa yang pedih lagi horror tahap melampaui giga tu, tak yahla usaha sehabis daya buat kebaikan, tak yah la buat apa yang Allah suruh, tak perlu lah nak tinggalkan larangan Allah yang penuh tersembunyi hikmah tu.. tapi kalo anda memilih untuk memiliki mahligai kayangan lagi indah di syurga abadi, gandakan amalan kebaikan anda, tingkatkan usaha anda dalam mematuhi perintah dan meninggalkan larangan Allah..dan FOKUS dalam apa yang anda laksanakan (so istiqamah akan bersama anda).. senang..abis cite.. ye tak??

No comments: